Google Reviews – Feiten en Cijfers 2021 – Top 50!
Online verkopen zijn in 2020 enorm gestegen. Platformen als Bol.com, Amazon.nl, Thuisbezorgd.nl, Picnic of de webshops van Albert Heijn en Jumbo hebben gouden tijden doorgemaakt. De reden hiervoor is duidelijk; door de Corona pandemie koopt de bevolking meer dan ooit online. Hier komen als het goed is ook meer Google Reviews en andere klantrecensies uit voort. Moet je hier als ondernemer gelukkig mee zijn of juist niet? Op deze pagina’s vind je 50 feiten en cijfers die jouw bedrijf in 2021 op weg zullen helpen naar (nog) meer omzet en succes!
Heb je als bedrijf controle over gebruikerservaringen?
Sommige ondernemers laten liever geen reviews zien, omdat ze bang zijn de controle te verliezen over hun publiek imago. Dat deze veronderstelling niet juist is kun je op deze pagina lezen, daarnaast is het niet te voorkomen dat klanten hun mening geven op het internet. Het is daarom beter klantervaringen te omarmen en er op de juiste wijze mee om te gaan. Met Review Software kun je recensies vanuit meerdere kanalen en websites centraal beheren. Dit geeft je niet alleen meer inzicht in de mening van klanten, je kunt ook sneller reageren en mogelijk ook meer leren over jouw klanten, producten en diensten. Hier zijn 50 feiten en cijfers die je voor 2021 moet weten over Google Reviews:
- Ongeveer 95% van klanten online lezen eerst recensies voordat ze een aankoopbeslissing nemen.
- 93% van klanten zullen eerst recensies lezen van lokale ondernemers om een idee te krijgen van de kwaliteit.
- 72% van klanten zullen geen aankoopbeslissing nemen voordat ze eerst recensies hebben gelezen.
- 92% van Business to Business (B2B) klanten zullen meer geneigd zijn om tot aankoop over te gaan na het lezen van een review van een vertrouwde bron.
- Voor iedere ster extra die een bedrijf krijgt op Yelp, kunnen ze een stijging in omzet van 5 tot 9% verwachten. Deze site heeft net als Google Reviews een 5-sterren waardering.
- Als een product minimaal vijf recensies weet te verzamelen, zal de kans op conversie (aankoop) toenemen met maar liefst 270%.
- Als artikelen binnen een hoger prijssegment reviews hebben, dan zal de kans op conversie toenemen met zelfs 380%.
- Als een bedrijf meer dan negen recente reviews heeft, dan kunnen ze rekenen op 52% meer omzet in vergelijking met het gemiddelde. Als er meer dan 25 recente reviews vermeld worden stijgt dit percentage met 108%.
- Bedrijven die gebruik maken van minimaal vier gratis review websites behalen gemiddeld genomen 46% meer omzet.
- Als het recensies van geverifieerde gebruikers betreft ligt de kans om tot aankoop over te gaan 15% hoger dan bij anonieme reviews het geval is.
- Als twee producten worden aangeboden met dezelfde waardering, dan kiezen consumenten doorgaans voor het product met de meeste recensies.
- Klanten voelen zich 71% meer zeker bij het maken van een aankoop wanneer er recensies bij vertoond worden.
- Klanten geven 31% meer uit wanneer een bedrijf positieve reviews heeft.
- Klanten in de leeftijd tussen 18 en 32 stellen net zoveel vertrouwen in online reviews als ze doen in persoonlijke aanbevelingen van mensen die ze kennen.
- 92% van klanten stelt vertrouwen in aanbevelingen van gelijken zoals personen met hetzelfde beroep of interesse.
- Een bedrijf moet minimaal 40 online reviews hebben voordat klanten de gemiddelde waardering vertrouwen.
- 73% van klanten vinden een geschreven toelichting zwaarder tellen als de waardering in sterren.
- Ongeveer 85% van consumenten geeft aan dat een recensie die ouder is dan 3 maanden geen waarde meer heeft.
- Google weegt recensies op ongeveer 15% van het algoritme om lokaal gerichte bedrijven te rangschikken in de Google zoekresultaten pagina’s (SERP).
- Ongeveer 50% van de consumenten willen een waardering zien van minimaal 4 sterren om te overwegen klant te worden bij een onderneming.
- 54% van consumenten besluiten om een plaatselijke onderneming te bezoeken als ze hier positieve reviews van hebben gelezen.
- Voor 67% van B2B klanten is het van belang om naast positieve recensies ook enkele negatieve reviews te lezen voordat ze met een bedrijf in zee willen gaan.
- 23,75% van bedrijven reageert nooit op recensies die klanten achterlaten.
- Als een bedrijf slechts 1 klantenrecensie heeft waar ze op reageren betekent dit gemiddeld al 4% meer omzet voor de onderneming.
- Als een onderneming bij gemiddeld 25% van de recensies een reactie plaatst vertaalt dit zich gemiddeld genomen tot 35% meer aan omzet.
- Je moet op minimaal 30% van recensies reageren om betere resultaten te boeken dan directe concurrenten.
- Klanten besteden ongeveer 49% meer bij bedrijven die antwoord geven op hun klantrecensies.
- 53% van klanten verwacht dat een bedrijf binnen 7 dagen reageert op hun online review.
- 41% van klanten geeft aan dat ze het gevoel hebben dat een bedrijf klantgericht is als ze reageren op online reviews.
- Als bedrijven niet reageren op klantrecensies kan dit de churn-rate verhogen met 15%. Dit zijn de klanten die afhaken en elders een oplossing zoeken.
- 89% van consumenten leest de reacties die op recensies gepubliceerd worden.
- 7 uit 10 consumenten veranderen van mening over een merk of bedrijf als de onderneming reageert op een recensie.
- Gemiddeld genomen zijn 19% van reviews die bedrijven krijgen negatief van aard.
- 82% gaan specifiek op zoek naar de negatieve reviews om hun mening te vormen.
- Als er negatieve recensies aanwezig zijn kan dit gemiddeld 40% van de potentiële klanten beïnvloeden om niet bij deze firma te kopen.
- Klanten die negatieve reviews lezen besteden gemiddeld genomen 5 keer zo lang op de bedrijfssite.
- Bedrijven die 15 tot 20% aan negatieve recensies hebben weten gemiddeld 13% méér omzet te genereren dan bedrijven waar slechts 5 tot 10% van recensies negatief is.
- 72% van B2B klanten geeft aan dat negatieve reviews meer inzicht verschaffen in het betreffende product of de dienst.
- 40% van B2B klanten zegt dat negatieve recensies een bijdrage leveren aan de geloofwaardigheid die een product of dienst uitstraalt.
- 95% van consumenten vindt het verdacht als er totaal geen negatieve reviews te vinden zijn.
- De kans dat consumenten tot aankoop overgaan neemt toe bij een waardering van 4,0 tot 4,7 op een schaal van 5, tussen 4,8 en 5,0 neemt de kans juist weer af.
- Ongeveer 75% van de klanten zijn bereid om maximaal 5 vragen in een enquête te beantwoorden.
- 68% van consumenten hebben ooit een review achtergelaten voor een lokaal bedrijf als ze hiervoor een verzoek kregen.
- Tot 80% van recensies komen voort uit aanvullende e-mails waarin verzocht wordt om een review van hun aankoop te schrijven.
- De gemiddelde waardering in sterren neemt toe als klanten een directe link gemaild krijgt bij het verzoek om een recensie te schrijven.
- 83% van consumenten is van mening dat een onderneming met een gebruikersrecensie op hun landingspagina betrouwbaar is.
- 76% van consumenten zullen meer geneigd zijn om ervaringen van andere consumenten te vertrouwen dan van publicaties die door merken zelf worden verspreid.
- 66% van klanten maakt gebruik van externe bronnen buiten de publicaties van aanbieders tijdens de onderzoeksfase om een aankoopbeslissing te maken.
- De voornaamste reden dat klanten niet vaker terugkeren is het ontvangen van publicaties die niet relevant zijn.
- De reputatie die een bedrijf heeft draagt voor ruim 25% bij aan de marktwaarde van het bedrijf.
En als bonus cijfer zijn 78% procent van de klanten die vooraf recensies hebben gelezen tevreden met hun aankoop. Dit is een meerderheid, het geeft wel aan dat er nog ruimte is voor verbetering. Meer relevante en eerlijke recensies van bestaande klanten zorgen voor meer nieuwe klanten die tevreden zijn met hun aankoop. Dit levert weer nieuwe, positieve reviews op waarmee de waardering zal stijgen.
Wat betekenen deze feiten en cijfers voor Google Reviews in 2021?
Cijfers geven trends aan, toch betekenen ze zonder context niet zo erg veel. Daarom hebben we een lijst gemaakt met 50 feiten en cijfers over hetzelfde onderwerp; online reviews. Een deel van de cijfers gaat specifiek over Google Reviews, een deel is meer algemeen gericht. Ze geven als geheel duidelijk aan hoe groot het belang is van recensies voor een bedrijf. Zowel consumenten als bedrijven stellen reviews van klanten op prijs. Niet omdat ze neutraal of objectief zijn, maar juist omdat er een mening in terug te vinden is van betalende klanten. Een negatieve review hier en daar kan de omzet zelfs doen stijgen. Dit komt omdat de positieve reviews dan beter vertrouwd worden, zeker als er een duidelijke motivatie te lezen valt.
Beheren van reviews
Met Google Review software kun je alle recensies bekijken en snel reageren. In bovenstaande cijfers heb je ook kunnen zien dat het gebruik van meerdere review sites beter is voor de omzet. Meer kanalen betekent ook meer beheren. Dit vertaalt zich weer naar meer tijd investeren. Je zult dan de kosten en baten moeten afwegen. Als je gebruik maakt van Review Software kun je alle recensies via de diverse kanalen centraal beheren. Zo houd je overzicht en kun je ook sneller reageren op ervaringen van jouw klanten. Je wilt immers niet dat je gebombardeerd wordt met negatieve reviews. Het is gebleken dat reageren op minder positieve waarderingen niet alleen goed is om je bestaande klanten te behouden, nieuwe klanten waarderen het als je klachten serieus neemt.
Met Review Software voor Google en andere platformen kun je met een minimale tijdsinvestering jouw klanten tot merkambassadeurs maken.